تبلیغات
بازاریابی - برند - فروش - تبلیغات - گرافیک - ظهور حرفهای بی ارزش در تبلیغات ایران // واقعا این “چندین کشور جهان” که در تبلیغات می گویند کجاست؟
 
 
ظهور حرفهای بی ارزش در تبلیغات ایران // واقعا این “چندین کشور جهان” که در تبلیغات می گویند کجاست؟
نظرات

مجتبی محمدیان / 25 تیرماه 93 // مساله نقد تبلیغات در ایران چند سالی است که رواج پیدا کرده است و معمولا تبلیغ را از بعد ساخت نقد می کنند. بررسی ساخت تبلیغ یکی از ابعاد نقد تبلیغ است اما تبلیغات ایران ابعاد جالبی دارد برای اینکه کمی ما را مشغول کندو دامنه نقد را توسعه دهد. یکی از مواردی که در این بین قابل توجه است مزیت ها و برتری هایی است که توسط برندها در قالب تبلیغ به رخ مخاطب کشیده می شود. مساله مهمی  که زیاد رو ان تمرکز نمی کنیم و منجر به پوچ گویی ها و بی خاصیت شدن تبلیغ می شود. 



مثلا همین علامت استاندارد که راحت به رخ می کشیم غافل از اینکه استاندارد یعنی حداقل شرایط لازم برای ورود به بازار یه جوری هم می گوییم استاندارد که گویی کمر غول را شکسته ایم. یا مثلا همین رب گوجه ایرانا در تبلیغ خود با دل قرص می گوید صادر کننده به چندین کشور جهان. واقعا چندین کشور جهان کجاست؟ چقدر مردم را احمق فرض می کنیم. چند درصد ما فکر می کنیم که این چندین کشور جهان کشورهای توسعه یافته هستند؟ واقعا عراق، افغانستان و تاجیکستان یعنی اینقدر صاحب سبک هستند که من ایرانی خودم را با انها تنظیم کنم. تولیدکننده ای دیگر روغن خودرو تولید می کند (روغن صبا) خود را مطابق با استاندارد APISG معرفی می کند. یکی نیست بگه یعنی چی؟ اگر جای هر یک از حروف انگلیسی به کار رفته در این اصطلاح مخفف حرف دیگری قرار دهیم اصلا مخاطب می فهمد یا نه. مثلا اگر بگوییم APITG خیلی فرق می کند. انتظار ندارم بگویی مردم ما هنوز به دام این حربه های تبلیغاتی قدیمی می افتند و زودباور و ساده لوح هستند.

همه اینها را گفتم تا به این موضوع برسم که واقعا مزیتی که برای تبلیغ بر می گزینیم چقدر برای مخاطب اهمیت دارد. اینکه ما محصولی تخصصی با تکنولوژی تولید تخصصی داریم سر جای خود اما مخاطب باید حرف ما را بفهمد و برایش مهم باشد. فکر می کنم برای مخاطب دیگر مباحثی مثل استاندارد، ایزو … مثل سابق ارزش ویزه ای ندارد.


پنجشنبه 26 تیر 1393ساعت : 11:10 بعد از ظهر| به قلم یا به مجوز: *مجتبی* مـحمدیان
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
شاهرخ داورنیا سه شنبه 31 تیر 1393 10:29 بعد از ظهر
سلام جناب محمدیان
من اینجا رو هم نتونستم از دست بدم و از اونجایی که در کنار بحث تبلیغات به بیزینس و بازرگانی هم علاقه زیادی دارم (البته تجربه ای ندارم) دلم میخواد در کافه بیزینس شما هم حضور داشته باشم.
در خصوص مطلب بالا کاملا با نظر شما موافقم. فکر میکنم بحثهایی مثل استاندارد واقعا دیگه پیش پا افتاده شده. البته یه جورایی صاحبان کسب و کار ما هم مد گرا هستند. یعنی تا یه چنین بحثهایی مطرح می شه همه این کاره میشن. یهو همه صادر کننده میشن، یا همه میشن تولید کننده نمونه سال، همون اتفاقاتی که برای استاندارد و ایزو افتاد.
حتی بحث دارنده نشان فلانو تندیس فلان از فلان همایش ملی هم با خرج چند ملیون تومانی به راحتی بدست میاد. البته چند عدد از این نشان ها هستند که واقعا نشانند و ارزیابی واقعی دارند ولی خب چه فایده که خدمت به مشتری با پز دادن اشتباه گرفته میشه.
ممنون از مطلب خوبتون. حرف دل زدید
شهرام صوفی پاسخ داد:
ممنون از شما اقای داورنیا
مسعود سه شنبه 31 تیر 1393 07:17 بعد از ظهر
شکل گیریه تبلیقات درباورماباحرفهای بیهوده به اشتباه شکل گرفته بدون فرهنگ تبلیقات
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
موضوعات کافه بیزینس
آمار بازدید از کافه بیزینس
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید کل :