تبلیغات
بازاریابی - برند - فروش - تبلیغات - گرافیک - بازاریابی بین الملل - صادرات به عراق و افغانستان
 
 
بازاریابی بین الملل - صادرات به عراق و افغانستان
نظرات

دکتر محمود محمدیان / اواسط اردیبهشت 94 // به دو سناریوی زیر توجه کنید . دو کشور در دو طرف ایران را ملاحظه بفرمایید .

سناریوی اول : امروز، افغانستان حتی اگر سرزمین رویاها نباشد، بدون تردید سرزمین فرصت های بی شمار سرمایه گذاری است. موقعیت مساعد ژئوپولتیک افغانستان به مثابه پلی میان آسیای جنوبی، آسیای شرقی و آسیای میانه، فرصت مناسبی را فراهم آورده که می تواند حجم سرمایه گذاری و تبادلات تجاری کشورمان را در افغانستان و کشورهای منطقه بیش از پیش توسعه دهد. افغانستان خواهان سرمایه گذاری بخش خصوصی خارجی است و برای رشد اقتصادی خود بازار آزاد را انتخاب نموده و در این بازار به دنبال تأمین نیازهای خود از طریق محصولات با کیفیت می باشد. در حال حاضر هزاران پروژه در افغانستان تکمیل شده اند و ده ها هزار پروژه دیگر نیز وجود دارد که سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و ارائه کنندگان خدمات می توانند آنها را مدیریت ، کنترل و تأمین نموده و از این فرصت استثنائی برای جذب بازارهای بکر و جدید بهره مند شوند. سهم ایران در این میان ناچیز است.

سناریوی دوم : سالهاست كه اقتصاد عراق به دلیل برخورداری از سطح تولید ناخالص داخلی پایین و مشكلات سیاسی، به بازاری تشنه برای كالاهای خارجی تبدیل شده است. بازاری كه تمامی بخشها از كالاهای اساسی و اولیه گرفته تا كالاهای لوكس آن، اصولا محصولاتی وارداتی هستند. این مسئله به منزله فرصتی برای دیگر كشورها به ویژه كشورهای هم مرز با عراق به شمار می رود تا با بكارگیری سیاستهای تجاری قوی، جایگاه ویژه ای برای خود در این بازار فراهم سازند. ایران باوجود داشتن اشتراكات مختلف با عراق در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و همچنین برخورداری از 1450 كیلومتر مرز مشترك و 14 گذرگاه رسمی در مرزهای خود با این كشور، تاكنون آن چنان كه باید نتوانسته جایگاه قابل قبولی از این بازار را به خود اختصاص دهد.

البته ایران به افغانستان و عراق صادرات دارد اما آن طور که باید از این پتانسیل استفاده نکرده است. به نظر من در میان هزاران دلیل که حتما درست هم هست ما ایرانیها در حال حاضر و با اندیشه های کنونی ، استعداد لازم برای حضور در عرصه بین الملل را نداریم تفکرمان محلی است حتی تحصیل کرده های ما اغلب محلی فکر می کنند و اشراف لازم به بازارهای بین الملل ندارند مدیران ما هم همین گونه اند ، نظر شما چیست؟ چه دلایل دیگری را در این میان موثر می دانید. می خواهم باب بازاریابی بین الملل را در کافه باز کنم.


پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394ساعت : 04:04 بعد از ظهر| به قلم یا به مجوز: دکـتر محمدیان
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
موضوعات کافه بیزینس
آمار بازدید از کافه بیزینس
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید کل :