تبلیغات
بازاریابی - برند - فروش - تبلیغات - گرافیک - تحقیقات کیفی به روایت محمود محمدیان
 
 
تحقیقات کیفی به روایت محمود محمدیان
نظرات

  دکتر محمود محمدیان / اول آبان 1394 //  در سالهای اخیر بحث تحقیقات کیفی در بازاریابی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است که خبر خوبی است. تحقیقات کیفی، بخش عمده ای از تحقیقات علمی در علوم مختلف به خصوص در علوم اجتماعی و بازاریابی را تشکیل می دهد. هدف عمدۀ تحقیقات کیفی، به دست آوردن اطلاعات عمیق و درونی دربارۀ رفتارهای انسانی و دلایل حاکم بر این رفتارها است.

 

    یک تحقیق کیفی بیشتر به دنبال چرایی تصمیمات و اعمال انسان ها است تا این که بداند چگونه، کجا و چطور و چه زمانی تصمیم گرفته شده است. معمولاً تحقیقات کیفی دارای نمونه های محدودی هستند.

از روش های متداول در تحقیقات کیفی در بازاریابی می توان به مصاحبه های عمیق، گروه کانون، تکنیک های فرافکنی، توفان مغزی و مشاهده  اشاره کرد.

 

    اگر پاسخ دهنده به دلایل مختلفی افکار و نظریات خود را بیان نکند ، از شیوه های فرافکنی برای پی بردن به افکار و احساساتش استفاده می شود. در این شیوه به جای طرح مستقیم سوالات به صورت غیر مستقیم اطلاعاتی به دست می آید که افکار، احساسات و تمایلات درونی افراد را آشکار می کند.

 

 فنون مختلف فرافکنی برای ارزیابی شخصیت، درمان و روان کاوی بالینی از جنگ جهانی دوم در میان محققان به طور فزاینده مورد پذیرش و مورد استفاده قرار گرفته است. مجموعه ای از تکنیک های فرافکنی که در ابتدا توسط روانشناسان بالینی مورد توجه و توسعه پیدا کرد ، بعدا برای استفاده در تحقیقات مصرف کننده و تحقیقات بازاریابی توسط محققان بازاریابی مورد اقتباس قرار گرفت.

 

    با وجود این که تکنیک های فرافکنی همه ابزار های مطالعه رفتار مصرف کننده را پوشش نمی دهد اما  فقط محدود به مطالعه انگیزه های مصرف کننده نیز نمی شوند؛ ابزار های مورد استفاده برای تحقیقات انگیزشی با بسیاری دیگر از حوزه های  تحقیقات مصرف کننده که از تحقیقات کیفی به جای تحقیقات کمی استفاده می کنند مشترک می باشند.

 

از تحقیقات فرافکنی برای اندازه گیری استفاده نمی شود(مثل تحقیقات میدانی) اما به منظور پی بردن به احساسات، باورها، نگرش ها و انگیزه هایی که برای بسیاری از مصرف کنندگان بیان آن دشوار است، مفید است. روش های فرافکنی به پژوهشگر کمک می کند تا به گونه ای که افراد احساس ناراحتی نکنند به دنیای شخصی آنها وارد شده و به کشف دیدگاه های درونی آنها بپردازد.

 

امید دارم که تکنیکهای کیفی بیشتر در تحقیقات بازاریابی جای خود را باز کند.

 


جمعه 1 آبان 1394ساعت : 10:24 قبل از ظهر| به قلم یا به مجوز: دکـتر محمدیان
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
هستی چهارشنبه 7 مهر 1395 12:26 بعد از ظهر
ممنون آقای دکتر وبلاگ خوبی دارید.
سحر خانم پنجشنبه 21 آبان 1394 11:51 بعد از ظهر
.خیلی ممنون از وب سایت خوبتون که فوق العاده عالیه....واقعا متشکرم....
خوشحال میشم به منم سر بزنید
بهینه سازی سایت دوشنبه 18 آبان 1394 07:39 بعد از ظهر
مثل بقیه مطالب عالی بود
نیلوفر جمعه 1 آبان 1394 10:46 قبل از ظهر
درود
وبلاگ مفیدی دارید
ممنون از مطالب مفیدتون
به منم سر بزنید
در صورت صلاح دید اگر بلاگ منو لینک کنید بسیار ممنون میشم.
موفق و تندرست باشید
http://zonashop.ir/
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
موضوعات کافه بیزینس
آمار بازدید از کافه بیزینس
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید کل :