تبلیغات
بازاریابی - برند - فروش - تبلیغات - گرافیک - ماالشعیر جوجو
 
 
ماالشعیر جوجو
نظرات

جواد حسینی / شهریور /// چند نفر از دوستان کافه‌ای با شرکت تهران گوار و برند جوجو آشنایی دارند؟ شرکت تهران گوار، یکی از تولیدکنندگان خوب در طیف محصولات نوشیدنی است که در حال حاضر تمامی تولید خود را به مالشعیرهای بدون الکل با برند جوجو محدود کرده است.


 یکی از نکات قابل توجه (البته برای من که یکی از طرفداران پروپاقرص مالشعیر بدون الکل کلاسیک هستم) در مورد این شرکت اینه که، شرکت تهران گوار یکی از معدود شرکت هاییه که برای تولید محصولات خودش اقدام به پخت مالت میکنه، یعنی مثل خیلی از برندهای موجود در بازار از اسانس استفاده نمیکنه. 


شرکت آرپا نوش (تولید کننده محصولات با نام تجاری ایستک) یکی از اولین شرکتهای بود که از اسانس مالت در تولید محصولاتش استفاده کرد، و شرکتهای دیگر مانند بهنوش ادامه دهنده راه آن بودند.


 بنا به گفته یکی از دوستانی که حق معلمی بر گردن من دارند، یعنی مهندس غلامرضا حقیقی، مدیر فروش هوفنبرگ، هوفنبرگ نیز برای تولید نوشیدنی های مالشعیر خود اقدام به پخت مالت میکنه. حالا چرا به این مساله اشاره کردم؟؟!!. خوب چون مالشعیرهای که برای تولید آنها از مالت (نه اسانس آن) استفاده می‌شود، کیفیت و خواص بیشتری دارند.


 شخصاً معتقدم مالشعیرهای اسانس دار تفاوتی با نوشابه های گازدار نداره. بگذریم، غرض بیان مطلبی دیگر بود.


 


در مورد محصولات جوجو به نکته ای برخوردم که دوست دارم اونو با دوستان کافه‌ای خودم مطرح کنم. شرکت تهران گوار علاوه بر تولید، توزیع مویرگی محصولاتش رو انجام میده، که در راستای توزیع محصولات خود، دو استراتژی توزیع خرده فروشی رو پی گرفته.


1.      استراتژی توزیع مویرگی(Intensive Distribution): در راستای اجرای استراتژی توزیع مویرگی، تهران گوار سعی می‌کنه محصولاتش روبین تمامی فروشگاه‌های کوچک خرده فروشی و سوپر مارکت‌ها توزیع کنه.


     بنابراین مشتریان و خریداران تا حد ممکن در همه جا با محصولات جوجو مواجه می‌شوند و محصول به وسیله همه فروشگاه‌های قابل پذیرش ارائه شود.


     در توضیح استراتژی توزیع مویرگی باید بگم که معمولاً این استراتژی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشتریان حق انتخابشان تنها محدود به یک برند نباشد و محصولات باید در هر مکان و زمانی که مشتریان خواسته‌اند قابل دسترس باشند.



2.       استراتژی توزیع گزینشی(Selective Distribution): در توزیع گزینشی شرکت تهران گوار تنها از بعضی محل‌های فروش موجود در یک ناحیه جغرافیایی برای توزیع محصولات جوجو استفاده می‌کنه.


    در شرکتهای ایرانی حین اجرای این استراتژی معمولاً محل‌های فروش و توزیع کالا به دو دسته فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ و مراکز خاص تقسیم می‌شوند.


     در مقایسه با بازار هدفی که در آن محصولات بصورت مویرگی به فروش می‌رسند، در استراتژی توزیع گزینشی، شدت پوشش بازار توسط محصول کمتر و گستره بازار هدف توزیع کوچکتره.   


     استراتژی توزیع گزینشی زمانی بهترین کارکرد را خواهد داشت که مصرف کنندگان، یک برند یا قیمت خاص را ترجیح بدهند و حاضر باشند تا فروشگاه‌های مختلفی را برای یافتن آن جستجو کنند.

غرض از اشاره به مطالب فوق این بود که بگم، تهران گوار بیشتر به استراتژی توزیع گزینشی تمرکز کرده. محصولات این شرکت رو میتونید تقریباً در تمامی فروشگاه های بزرگ زنجیره ای مثل رفاه، شهروند، هایپراستار و هایپرسان و امثالهم ببیند و خرید کنید.


 این درحالیه که اگر بخواهید این محصولات رو از فروشگاه سر کوچه خونتون خرید کنید حتماً با مشکل مواجه میشید. آنچه که مشخص است اینه که این شرکت در توزیع مویرگی یا با مشکل مواجه شده یا تمرکز کمتری رو به  اون معطوف کرده. 


حالا مساله اینجاست که اگر مصرف کنندگانی مثل من اگر حین حضورشون در یکی از این فروشگاه‌های بزرگ از محصولات جوجو خرید کردند، و از ویژگیهای درونی و بیرونی محصول خوششون امد و همیشه این فرصت براشون وجود نداره که بخوان به این فروشگاهای بزرگ مراجعه کنند، باید چیکار کنند؟؟؟

در واقع شرکت تهران گوار بدین ترتیب داره بخش قابل توجهی از خریداران و مشتریان محصولش رو از دست می‌ده. درسته که توزیع گزینشی هزینه کمتری رو به شرکت تحمیل میکنه، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشه که سهم فروشگاهای بزرگ از بازار خرده فروشی تنها 3 درصده. 

بدین ترتیب بخش بسیار قابل توجهی از خریداران خرده فروشی رو به راحتی از دست میده. اونم در بازاری که برندهای قوی دیگر مثل بهنوش، ایستک و کاستل برو (این برند متعلق به هلدینگ سولی کو تولید کننده محصولات کاله است) حضور دارند.


نظر شما دوستان کافه ای چیه؟ شما چطوری به مساله نگاه میکنید؟؟


یکشنبه 3 شهریور 1392ساعت : 07:44 قبل از ظهر| به قلم یا به مجوز: *مجتبی* مـحمدیان
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
غفوریان چهارشنبه 28 خرداد 1393 10:15 بعد از ظهر
وقتی برای طراحی محوطه به کارخانه رفته بودم وتوضیحاتی ازفرزند صاحب کارخانه درمورد کیفیت خط تولید آبجو بدون الکل شنیدم وازاولین روزهای تولیدوپخش به دلیل کیفیت فوق العاده عالی آن تنها جوجو میخریدم .
امامتاسفانه پس ازتورم شدید یکی دوسال اخیربه نظرمیرسد مسئولین محترم کارخانه برای پائین نگه داشتن قیمت به شدت ازکیفیت محصول خودکاسته اند پیشنهاد میدهم آبجوهائی باکیفیت متفاوت وطبعا قیمت متفاوت تولیدنمائید که لااقل یک آبجوباکیفیت وبرتر که قابل رقابت بابرند های وارداتی درداخل کشورداشته باشیم . باتشکر غفوریان
فروشنده بارونی شنبه 6 مهر 1392 08:25 بعد از ظهر
با سلام و درود
فکر کنم دلیل عدم پخش مویرگی شرکت تهران گوار را بدونم.......>> اونهم اینه که این شرکت پخش مویرگی داره و شاید میشه گفت کل فروشگاهها رو میره اما..........>> اما مشکل توی رقابت هست
وقتی چند برند با هم سنگین رقابت میکنن برای برندهای دیگه چندمجالی برای رقابت نمیمونه!
امیدوارم مطلبم مفید باشه!
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون تشریف نداشتید
جواد حسینی سه شنبه 2 مهر 1392 03:12 بعد از ظهر
با سلام
در پاسخ آقای مهرزاد باید بگم که تهران گوار به افقانستان و عراق با دو برند "جوجو" و "اگزو" صادرات داره.
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
سارا کریمی سه شنبه 19 شهریور 1392 11:04 بعد از ظهر
با سلام
فکر میکنم جوجو چون از دسته اولین ها و بهترینها بوده برای حفظ کلاس کاری خودش فقط توی فروشگاههای خوب عرضه میشه. و شاید هم سود دهی بیشتری توی صادرات داره و بازار هدفش رو تغییر دادن و دلیلی واسه رقابت با این همه محصول مشابه نمیبینن
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون امکان دارد در خصوص تحصیلات حضرت عالی اعضا مطلع شوند
امیر خدادادی چهارشنبه 6 شهریور 1392 01:34 بعد از ظهر
در پاسخ به دوست خوبم آقای حسینی باید عرض کنم که بنده گفتم "در یک شرایط اضطراری که نیاز فوری به محصول داره" به فروشگاه های زنجیره ای مراجعه نمیکنه،وگرنه دیدگاه های شما درباره فروشگاه های زنجیره ای کاملا صحیحه.
بازم به نظر خودم در مورد چنین محصولاتی باید زمان بین "احساس نیاز مشتری به محصول" تا "دسترسی مشتری به محصول" به حداقل ممکن کاهش پیدا کنه.
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
خاطره توانا سه شنبه 5 شهریور 1392 12:12 قبل از ظهر
در پاسخ به جناب حسینی در مورد موهیتو میهن .
دقیقا خرداد ماه بود که در تهران من تبلیغات بسیار زیادی از فروتاره رو در سطح شهر دیدم و وقتی به شیراز اومدم بعد از تقریبا 10-15 روز این تبلیغات نه در سطح وسیع اما در حدودی مشاهده کردم.
دقیقا از اون تاریخ تا این لحظه خیلی دنبال موهیتو میهن گشتم اما پیدا نکردم و میخام این مطلب رو بگم که من به عنوان یک مشتری که برای اولین بار به دنبال تجربه یک محصول جدید هستم وقتی با این عدم پخش مناسب روبرو میشم دیگه از خرید منصرف میشم و یک محصول دیگه به عنوان مثال " بستنی یخی لواشکی" دایتی رو که همه جای شهر در دسنرس است جایگزین می کنم
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
مرسی
محمد مولائی دوشنبه 4 شهریور 1392 10:58 بعد از ظهر
با تشکر از جناب آقای دکتر محمدیان که لطفشون شامل حال من شده همچنین دوست عزیزم آقای حسینی.
در مورد ماالشعیر جوجو باید بگم که در محل زندگی ما(منطقه 2 تهران) این برند به وفور یافت میشه چیزی که به ذهنم میرسه اینه که این شرکت به غیر از فروشگاه های زنجیره ای روی فروش گزینشی مناطق هم کارمیکنه.
در مورد فروش به فروشگاه های زنجیره ای خاطرم هست که سالها پیش پنیر پیتزایی به اسم مطهر بود (نمیدونم هنوزم هست یا نه متاسفانه اطلاعاتم به روز نیست) که فقط در فروشگاه های شهروند عرضه میشد از طریق یکی ار دوستان که پیگیر شدم متوجه شدم حوزه فعالیت این شرکت فست فودها هستش و ارائه محصولاتش در فروشگاه های زنجیره ای صرفاً برای معرفی برنده.
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
جواد حسینی دوشنبه 4 شهریور 1392 10:54 بعد از ظهر
باسلام
آقای امری خدادادی لطف کردن و نظرشان را مرقوم کرده اند که از ایشان بسیار سپاسگذارم. ایشان در خط آخر نظرشان اشاره کردند که "بنظرم کمتر اتفاق میوفته که برای خرید یه دلستر به فروشگاه های زنجیره ای بره". در جواب ایشون باید بگم که هیچ خریداری تنها برای خرید یک یا دو قلم کالا به فروشگاه بزرگ یا زنجیره ای مراجعه نمیکنه، مگر اینکه واقعاً یک خریدار دنبال کالا یا برندی باشه که فقط در فروشگاه زنجیره ای عرضه شده باشه، که با بنظرم تعداد این نوع خریداران آنقدر کم است که میتوان آنها را به عنوان خریداران فروشگاهی در نظر نگرفت. از طرف دیگر فروشگاه های بزرگ خرده فروشی هوشیار و هدفمند (یا به عبارتی هایپرمارکت ها) محصولات خود را در طیف کالایی ای عرضه می کنند که مراجعه کنندگان حداقل 10 قلم کالا خرید کنند. این یک اصل است، چون در غیر اینصورت فروشگاههایی در این سطح هیچگاه به سوددهی نخواهند رسید. هایپرمارکتها این قدرت را دارند تا در سالن فروش خود مراجعه کنندگان خود را متقاعد به افزایش اندازه سبد خرید خود کنند. به عبارت دیگه میتونم این ادعا رو داشته باشم که یک کالا به تنهایی هیچگاه نمیتواند خریداران را متقاعد به مراجعه به یک هایپر مارکت کند، و این خود فروشگاه و تصویر ذهنی خریداران از آن فروشگاست که خریداران را به سمت خود میکشد. البته در ابتدای فعالیت چنین فروشگاهایی، کالاها میتونند خریداران رو تا اندازه ای متقاعد به مراجعه به فروشگاه کنند، اما بعد از گذشت حداقل شش ماه، این قدرت به فروشگاه انتقال پیدا میکنه و به عبارت دیگه فروشگاه میتونه رفتار خرید مشتریان خودش رو تغییر بده.
واقعا جاداره به مالشعیر دلستر تبریک بگم، چون تعداد بیشماری از خریداران مالشعیر به این کالا دلستر میگن. ایجاست که ایمان میارم، که "اگر اولین باشی، همیشه هستی". از نمونه های دیگه این نوع الصاق برند به کالا میشه به ریکا، تاید، ژیلت، وایتکس و ... اشاره کرد.
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
جواد حسینی دوشنبه 4 شهریور 1392 10:51 بعد از ظهر
در پاسخ سرکار خانم توانا باید بگم که اگر اقدام میهن در خصوص موهیتو هدفمند باشه، کار اشتباهی نکرده. به اصطلاح میگن میهن داره بازار رو تشنه میکنه. در این روش شرکت پشت سر هم در کانالهای تبلیغاتی سراسری تبلیغ میکنه، اما توزیع کالاش رو عمداً با تاخیر انجام میده. بدین ترتیب نوعی جذابیت برای محصولاتش ایجاد میکنه. اما با توجه به این فصل از سال که یواش یواش داریم به فضل سردی نزدیک میشم و قاعدتاً تقاضا برای این محصولات کاهش پیدا میکنه، بنظرم این اقدام میهن رو میشه به بی برنامه گی در فعالیتهای بازاریابی و فروش این شرکت نسبت داد.
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
جواد حسینی دوشنبه 4 شهریور 1392 10:40 بعد از ظهر
در پاسخ مهرزاد باید بگم در مورد این که این شرکت به صادرات محصولش مبادرت کرده یا خیر، پس از اینکه اطلاعات موثقی دریافت کنم، اعلام میکنم. اما آنچه که با قاطعیت می توانم بگم اینه که آن طور که من فعالیت این شرکت را رصد میکنم، تور ویزیت و توزیع مویرگی این شرکت در مناطق 22 گانه تهران با هم برابر نیست. در برخی از مناطق این دوره های زمانی کوتاه تر و در برخی دیگر طولانی تر است. آن طور که مشخص است تور ویزیت این محصولات در مناطق 1 تا 5 کوتاه تر، و در سایر مناطق بلندتر است. در واقع این شرکت گستره بازار فروش مویرگی خود را اولویت بندی کرده است.
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
دوشنبه 4 شهریور 1392 10:34 بعد از ظهر
باسلام
آقای امری خدادادی لطف کردن و نظرشان را مرقوم کرده اند که از ایشان بسیار سپاسگذارم. ایشان در خط آخر نظرشان اشاره کردند که "بنظرم کمتر اتفاق میوفته که برای خرید یه دلستر به فروشگاه های زنجیره ای بره". در جواب ایشون باید بگم که هیچ خریداری تنها برای خرید یک یا دو قلم کالا به فروشگاه بزرگ یا زنجیره ای مراجعه نمیکنه، مگر اینکه واقعاً یک خریدار دنبال کالا یا برندی باشه که فقط در فروشگاه زنجیره ای عرضه شده باشه، که با بنظرم تعداد این نوع خریداران آنقدر کم است که میتوان آنها را به عنوان خریداران فروشگاهی در نظر نگرفت. از طرف دیگر فروشگاه های بزرگ خرده فروشی هوشیار و هدفمند (یا به عبارتی هایپرمارکت ها) محصولات خود را در طیف کالایی ای عرضه می کنند که مراجعه کنندگان حداقل 10 قلم کالا خرید کنند. این یک اصل است، چون در غیر اینصورت فروشگاههایی در این سطح هیچگاه به سوددهی نخواهند رسید. هایپرمارکتها این قدرت را دارند تا در سالن فروش خود مراجعه کنندگان خود را متقاعد به افزایش اندازه سبد خرید خود کنند. به عبارت دیگه میتونم این ادعا رو داشته باشم که یک کالا به تنهایی هیچگاه نمیتواند خریداران را متقاعد به مراجعه به یک هایپر مارکت کند، و این خود فروشگاه و تصویر ذهنی خریداران از آن فروشگاست که خریداران را به سمت خود میکشد. البته در ابتدای فعالیت چنین فروشگاهایی، کالاها میتونند خریداران رو تا اندازه ای متقاعد به مراجعه به فروشگاه کنند، اما بعد از گذشت حداقل شش ماه، این قدرت به فروشگاه انتقال پیدا میکنه و به عبارت دیگه فروشگاه میتونه رفتار خرید مشتریان خودش رو تغییر بده.
واقعا جاداره به مالشعیر دلستر تبریک بگم، چون تعداد بیشماری از خریداران مالشعیر به این کالا دلستر میگن. ایجاست که ایمان میارم، که "اگر اولین باشی، همیشه هستی". از نمونه های دیگه این نوع الصاق برند به کالا میشه به ریکا، تاید، ژیلت، وایتکس و ... اشاره کرد.
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
س.ب دوشنبه 4 شهریور 1392 11:35 قبل از ظهر
مطلبی خوبی بود ممنون. فقط خواهشی که داشتم اینه که اگر امکانش هست بیشتر به نقد کمپین های تبلیغات و تیزرهای تلویزیون بپردازیم.من به شخصه پیگیر مطالب درج شده در سایت هستم و تا به امروز هر نقدی در رابطه با تبلیغات برندهای مختلف رو از آقای محمدیان و برادرشون روا و به جا دیدم . ممنون می شم اگه همه اعضا کافه هم در این گفتگوها شرکت داشته باشند. بازم ممنون از مطالب خوبتون
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
مهرزاد یکشنبه 3 شهریور 1392 07:45 بعد از ظهر
البته من هم این نوشیدنی را دوست دارم و مدتی است کمتر پیداش میکنم(البته وقتی نیست از جایگزینهاش استفاده می کنم و دنبالش نمی گردم) اما باید دید شرکت مزبور بازار هدفش رو کجا تعریف کرده. ممکن است حذف توزیع مویرگی به خاطر پایین تر بودن صرفه اقتصادی اون باشه (البته تا زمانی که میتونه محصولش را تمام و کمال بفروشه)
ضمنا شما که به نظر میرسه از این شرکت بیش از ما خبردارید، آیا این نوع عرضه به خاطر صادرات نیست؟
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
امیر خدادادی یکشنبه 3 شهریور 1392 05:15 بعد از ظهر
سلام
کاملا موافقم
در کل شرکتهایی که اقدام به تولیدمحصولات fmcg می کنن باید در وهله اول اگر براش مقدور باشه خودش یه سیستم توزیع قوی در داخل شرکت تشکیل بده ، اگر هم براش مقدور نیس از شرکتهای پخش قدرتمند خارج از شرکت استفاده کنه.
محصولاتی از این دست، به نوعی هستند که افراد و مشتریان دوست دارن با کمترین زمان و هزینه، محصول در اختیارشون قرار بگیره.
برای مثال یه مشتری هر چقدر هم که به "جوجو" وفادار باشه، اما در یک شرایط اضطراری که نیاز فوری به محصول داره، اولین جایی که برای خرید میره سوپرمارکت محله اشونه و بنظرم کمتر اتفاق میوفته که برای خرید یه دلستر به فروشگاه های زنجیره ای بره
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
خاطره توانا یکشنبه 3 شهریور 1392 04:22 بعد از ظهر
دقیقا با نظر آقای حسینی که می گویند این شرکت ها بخش بسیار قابل توجهی از خریداران خرده فروشی رو به راحتی از دست میده موافقم. به عنوان مثال بستنی قروتاره میهن با طعم " موهیتو" با وجود تبلیغات سراسری در سطح شهر اما توزیع مناسبی در شهرستان نداره و خود من تا به الان موفق به خرید نشدم.
مسئله دیگه ایی که وجود داره واقعا از دست دادن مشتریان است. تعداد معدودی از افراد هستند که به دلیل طرفداری شدید با پخش تماس می گیرند و مراکز عرضه را می پرسند.
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
یکشنبه 3 شهریور 1392 01:46 بعد از ظهر
با سلام
با شما کاملا موافقم بهتره که محصولش در دسترس تر باشه
دکـتر محمدیان پاسخ داد:
ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
موضوعات کافه بیزینس
آمار بازدید از کافه بیزینس
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید کل :